Käyttäytymisen arvosanan kriteerit
Käyttäytymisen arvosanaa annettaessa sovelletaan seuraavia kriteereitä
Erinomainen (10)
Oppilas
- ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön
- vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin
- on rehellinen
- auttaa mielellään ja omatoimisesti muita
- huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti
- noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja
Kiitettävä (9)
Oppilas
- ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön koulutyössä
- on rehellinen
- asennoituu myönteisesti koulutyöhön
- ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä
- noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja
Hyvä (8)
Oppilas
- tulee yleensä toimeen muiden kanssa
- pystyy ratkaisemaan ristiriitatilanteita oma-aloitteisesti
- on yleensä rehellinen
- huolehtii omalta osaltaan työrauhasta
- huolehtii pääsääntöisesti ympäristöstä ja yhteisistä tehtävistä ja välineistä
- noudattaa pääsääntöisesti sääntöjä ja hyviä tapoja
Tyydyttävä (7)
Oppilas
- tarvitsee merkittävästi aikuisen ohjausta sosiaalisissa tilanteissa
- kykenee ohjatusti ratkaisemaan ristiriitatilanteita
- saattaa käyttäytyä vilpillisesti
- häiritsee työrauhaa
- suhtautuu välinpitämättömästi ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin
- noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja vaihtelevasti
Kohtalainen (6)
Oppilas
- toistuvasti vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa
- käyttäytyy vilpillisesti
- laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
- häiritsee työrauhaa usein
- suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin ja hyviin tapoihin
Välttävä (5)
Oppilas
- ei tule toimeen muiden kanssa
- syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin
- halveksii ja laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
- estää muiden työskentelyn
- ei välitä säännöistä eikä hyvistä tavoista
Hylätty (4)
- Oppilaan käyttäytyminen on normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta.