Oulaisten uusi brändi on julkaistu
Brändin ydin on Oulaisten persoona: utelias, inhimillinen, rohkea ja lämminhenkinen. Oulaisten kaupunki on olemassa ihmisiä varten. Oulainen on aina ihmisten puolella: kiinni aidossa arjessa ihmisten tunteita ja tarinoita arvostaen. Omista vahvuuksistaan Oulainen kertoo tarinallisuuden, aitojen ilmiöiden ja hetkien kautta. Emme pelkää olla omanlaisiamme: nostamme käden rohkeasti pystyyn, jos emme onnistu, mutta samalla muistamme kertoa ylpeydellä omaa tarinaamme. Uteliaisuus on yksi persoonamme tärkeimmistä arvoista. Ihmisen kokoisena toimijana emme pelkää kokeilla uutta ja etsiä uudenlaisia toimintatapoja.
Oulaisten uusi slogan on ytimekkäästi ”Sydämessä. Oulainen.” Ydinviesti on rakkaudenosoitus kotiseudulle ja vahva kannanotto ihmisläheisen, monimuotoisuutta arvostavan ja yhteisöstä ja ympäristöstä välittävän toiminnan puolesta. Slogania tukee Oulaisten uusi sydämen muotoon järjestetty logo. Rohkaisemme kaikkia jakamaan sosiaalisessa mediassa kuvia ja ajatuksia Oulaisista ja käyttämään aihetunnistetta #SydämessäOulainen.
– Uuden brändin lähtökohtana on paikallisuus ja Oulaisten aito tarina. Brändi rakentuu oulaistelaisten ihmisten, paikkojen ja luonnon ympärille. Tarina, värit ja kuvamaailma sekä tietysti logo ja slogan kuvastavat meille tärkeitä asioita Oulaisissa. Työryhmämme osallistui brändiuudistukseen täydellä sydämellä, ja olen ylpeä lopputuloksesta, iloitsee Oulaisten kaupungin viestintä- ja markkinointikoordinaattori Anna Ruotsalainen.
Uuden brändin valmistelu aloitettiin viime talvena. Liikkeelle lähdettiin juuri valmistuneen, laajasti kuntalaisia ja sidosryhmiä osallistaneen kaupunkistrategian ja strategiatyössä kerätyn aineiston pohjalta. Oulaisten uuden brändin on kaupungin kumppanina toteuttanut luova toimisto Dirty Agency.
– Toimivat kuntabrändit rakennetaan aina yhdessä - aitoihin ilmiöihin, tarinoihin ja kaupungin henkeen nojaten. On ollut mahtavaa huomata, kuinka intohimoisesti kaupungin tiimi on hypännyt mukaan brändin kehittämiseen laittaen itsensä rohkeasti likoon. 2020-luvulla kuntien ja kaupunkien viestintäkenttä on haastavampi kuin kertaakaan aiemmin. Brändityö tähtäsikin entistä vahvemman, erottuvamman, selkeämmän ja kiinnostavamman ilmaisun kehittämiseen, kertoo Dirty Agencyn luova johtaja Juha Elo.
Uusi brändi siirtyy käyttöön vähitellen. Ensimmäisenä se näkyy kaupungin sosiaalisen median kanavissa ja verkkosivuilla sekä digitaalisissa materiaaleissa. Esitteitä, painotuotteita ja lahjatavaroita sekä muita markkinointimateriaaleja uudistetaan sitä mukaa, kun niitä on tarvetta hankkia lisää.
– Uusi brändimme kuvastaa erinomaisesti oulaistelaisia. Olen todella iloinen lämminhenkisestä ilmeestä ja kaupunkimme tunnelmaa kuvaavasta sloganista. Oulaisten kaupunki on todellakin ihmisiä varten! Toivon, että oulaistelaiset ottavat uudistuksemme lämmöllä vastaan ja voivat ylpeänä kertoa tarinaamme myös muille. ”Sydämessä. Oulainen.” liittää meitä yhteen ja voimme toimia aiempaakin vahvempana yhdessä. Minä teen työtäni täydellä sydämelläni ja kutsun yhteiseen tekemiseen kaikki oulaistelaiset, toteaa Oulaisten kaupunginjohtaja Riikka Moilanen.