Taito- ja taideaineet
Kuvataide | |
Pakolliset | |
KU1 | |
Syventävät | |
KU2 | Muotoillut ja rakennetut ympäristöt Ympäristön kuvakulttuurit identiteettien rakentajina ja kulttuuriperinnön uudistajina, luonto, rakennettu ympäristö, muotoilu, tuotteistaminen, palvelut, mediaympäristöt ja virtuaalimaailmat kuvallisen tuottamisen lähtökohtana, ympäristön suunnittelun ja muotoilun käsitteistö ja kuvastot, ympäristön kuvakulttuurien tulkinnan keinot, luonnon, arkkitehtuurin ja muotoilun ajankohtaiset ilmiöt |
KU3 | Osallisena mediassa Mediakulttuurit identiteettien rakentajina ja kulttuuriperinnön uudistajina, median sisällöt, tuotteet, palvelut, ilmiöt ja ympäristöt kuvallisen tuottamisen lähtökohtana, median käsitteistö, kuvatyypit ja kuvastot, mediaesitysten tulkinnan keinot, median ajankohtaiset ilmiöt ja kysymykset |
KU4 | Taiteen monet maailmat Taiteen maailmat identiteettien rakentajina, kulttuurisen moninaisuuden ilmentäjinä ja kulttuuriperinnön uudistajina, eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotettu kuvataide, kuvataiteen käsitteistö, kuvatyypit ja kuvastot, kuvalliset, sanalliset ja muut taiteen tulkinnan keinot, taiteen ajankohtaiset ilmiöt ja kysymykset |
Lukiokohtaiset | |
KU5 | Nykytaiteen työpaja Nykytaide ja kulttuurien välinen vuorovaikutus, visuaaliset alakulttuurit, taiteiden väliset projektit koulussa tai koulun ulkopuolella, oman produktion toteuttaminen, visuaaliset ammatit yhteiskunnassa ja taidealan organisaatioita |
LD2 | Kuvataiteen lukiodiplomi Kurssin tavoitteena on, että opiskelija antaa erityisen näytön lukioaikaisesta osaamisestaan ja harrastuneisuudestaan kuvataiteessa. Kuvataiteen lukiodiplomin tavoitteena on, että opiskelija osoittaa kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin laaja-alaista osaamistaan tuottamalla, tulkitsemalla ja arvottamalla monipuolisesti erilaisia kuvia. |
Musiikki |
|
Pakolliset | |
MU1 | |
Syventävät | |
MU2 | Moniääninen Suomi Kurssin tavoitteena on, että opiskelija oppii tuntemaan suomalaista musiikkia ja vahvistaa omaa kulttuurista identiteettiään. Opiskelija tutkii erilaisia Suomessa esiintyviä musiikkikulttuureja ja niiden sisäisiä osakulttuureja sekä oppii ymmärtämään niiden taustatekijöitä, kehitystä ja olennaisia piirteitä. |
MU3 | Ovet auki musiikille Kurssin tavoitteena on, että opiskelija oppii tuntemaan itselleen uusia musiikinlajeja, musiikkityylejä ja -kulttuureja sekä ymmärtää musiikin kulttuurisidonnaisuutta. Hän tarkastelee eri musiikkikulttuurien käytäntöjen samankaltaisuutta tai erilaisuutta ja oppii ymmärtämään, miten jokainen kulttuuri määrittelee itse oman käsityksensä musiikista. |
MU4 | Musiikki viestii ja vaikuttaa Kurssin tavoitteena on, että opiskelija tutustuu musiikin käyttöön ja vaikutusmahdollisuuksiin eri taidemuodoissa, monimediaisissa tieto- ja viestintäympäristöissä sekä yhteiskunnassa. Opiskelija tutkii musiikin yhteyttä tekstiin, kuvaan ja liikkeeseen ja perehtyy tarkemmin musiikin käyttötapoihin esimerkiksi elokuvassa, näyttämöllä, joukkoviestimissä tai verkkoympäristöissä muutaman rajatun näytteen avulla. |
Lukiokohtaiset | |
MU5 | Projektikurssi Kurssin tavoitteena on, että opiskelija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan ryhmässä tai itsenäisesti musiikillisen kokonaisuuden, jossa hän käyttää aiemmin hankkimiaan tietoja ja taitoja. Kyseessä voi olla esimerkiksi pienimuotoinen konsertti, ohjelmaa koulun juhliin, äänite tai taiteidenvälinen projekti. |
MU6 | Kuuntelukurssi Kurssin tunneista huomattava osa toteutetaan Oulaisten Musiikkiviikkojen yhteydessä, opiskelijat harjoittelevat konserttien käytännön toteuttamiseen liittyviä tehtäviä, opiskelijat haastattelevat Oulaisten Musiikkiviikoilla vierailevia taiteilijoita, kurssi voi tehdä myös kulttuurimatkan Ouluun tai Helsinkiin |
MU7 | Vapaa säestys Kurssilla opetellaan säestämään lauluja pianolla sointumerkeistä. Opiskelijat jaetaan sopiviin työpareihin, joille jaetaan kurssimateriaali lähtötasonsa ja kiinnostuksensa mukaan. Pianonsoittotaitoa ja rytmikorvaa tarvitaan hiukan, nuotista ei tarvitse osata soittaa. |
MU8 | Musiikkiteknologia Kurssilla opiskelijat pääsevät tekemään omia studioäänityksiä Pro Tools -äänitysohelmalla sekä livetaltiointeja kannettavalla tallentimella (Zoom H2). Äänitteet editoidaan ja miksataan itse. Kurssilla valmistetaan omia kappaleita Music Maker sekvenseriohjelmalla, jolla voi tehdä mm. aikatäsmätyn ääniraidan omiin videoihin. Kurssilla perehdytään toiminnallisesti äänentoistotekniikkaan, erilaisiin mikrofoneihin, liittimiin, piuhoihin ja niiden asianmukaiseen käyttöön. |
MU9 | Kuorokurssi Äänenmuodostusharjoituksia (hengitys-, resonanssi-, artikulointi- ja tukiharjoituksia), säveltapailua, konserttikokonaisuuksien harjoittelua (kirkko-ohjelma, jouluohjelma, maallisen taidemusiikin ohjelma, kansanmusiikkiohjelma, viihdeohjelma), erilaisia esiintymisiä ja konsertteja |
MU10 | Abikurssi Sisällöt muotoutuvat tavoiteasettelun jälkeen ja voivat painottua musisointiin, projekteihin tai kuunteluun. Kurssi voi tehdä myös kulttuurimatkoja tai osallistua konsertteihin kotipaikkakunnalla. |
LD6 | Musiikin lukiodiplomi Kurssin tavoitteena on, että opiskelija antaa lukioaikanaan näytön musiikillisesta erityisosaamisestaan ja erityisestä harrastuneisuudestaan musiikissa. Opiskelija osoittaa musiikillista osaamistaan ja harrastuneisuuttaan valmistamalla musiikin taidollista ja tiedollista hallintaa osoittavan projektin tai kokoamalla näytesalkun lukioaikaisista musiikkiopinnoistaan ja toiminnastaan. Musiikin lukiodiplomin voi toteuttaa joko yksin tai ryhmän jäsenenä. |
Liikunta |
|
Pakolliset | |
LI1-2 | |
Syventävät | |
LI3 | Terveyttä liikkuen Kurssilla syvennetään erityisesti fyysiseen toimintakykyyn liittyviä taitoja ja tietoja. Kurssin tavoitteena on oman säännöllisen liikunnan edistäminen sekä fyysisten ominaisuuksien seuraaminen ja kehittäminen. Opettaja ohjaa liikuntaohjelman suunnittelua ja toteutusta. |
LI4 | Yhdessä liikkuen Kurssilla syvennetään erityisesti sosiaalisen toimintakyvyn osa-alueen taitoja ja tietoja. Kurssin tavoitteena on edistää opiskelijoiden sosiaalista yhteenkuuluvuutta. Työtavoissa painottuu opiskelijaryhmän aktiivinen osallisuus, toiminnallisuus ja yhteistoiminta. |
LI5 | Hyvinvointia liikkuen Kurssilla syvennetään erityisesti psyykkisen toimintakyvyn osa-alueen taitoja ja tietoja. Kurssin tavoitteena on tukea opiskelijan jaksamista ja lisätä opiskeluvireyttä rentouttavien ja elämyksellisten liikuntakokemusten kautta. |
Lukiokohtaiset | |
LI6 | Harrasteliikuntaa Oman harjoitusohjelman laatiminen/toteutus/seuranta, pienryhmissä ja osin itsenäisesti suoritettavat liikuntaosiot, muualla kurssin ulkopuolella tehtyjen liikuntasuoritusten mahdollinen hyväksiluku |
LI7 | Palloilu Kurssin tavoitteena on hyödyntää opittuja palloilutaitoja fyysisen kunnon ylläpitämisessä ja kehittämisessä. |
LI8 | Salibandy Kurssin tavoitteena on tutustua lähemmin salibandyyn harrastusmuotona. |
LI9 | Wanhat tanssit |
LI10 | Kuntosalikurssi Kuntosalilaitteiston käyttö, kuntosaliharjoitteet, erilaiset kuntopiiriharjoittelun muodot, fyysisen kunnon osa-alueiden kehittäminen kuntosalilaitteita hyödyntäen (kestävyys-, voima-, nopeus- ja notkeusharjoitteet), aerobic, voimistelu |
LD4 | Liikunnan lukiodiplomi Kurssin tavoitteena on, että opiskelija antaa erityisen näytön lukioaikaisesta osaamisestaan ja harrastuneisuudestaan liikunnassa. Liikunnan lukiodiplomin tavoitteena on, että opiskelija pohtii monipuolisesti liikunnan merkitystä elämässään samalla kehittäen fyysistä toimintakykyään, liikunnallista erityisosaamistaan, harrastuneisuuttaan ja yhteistyökykyjään. |
LD7 | Tanssin lukiodiplomi Kurssin tavoitteena on, että opiskelija antaa erityisen näytön lukioaikaisesta osaamisestaan ja harrastuneisuudestaan tanssissa. Tanssin lukiodiplomin suorittamisen tavoitteena on tukea ja kuvata opiskelijan pitkäaikaista tanssin opiskelua lukion aikana. |